10 fouten op je website waarmee je je bezoekers wegjaagt

Fouten op je website waarmee je bezoekers wegjaagt

Je hebt bezoekers op je site, dat is het probleem niet. Maar je houdt er maar weinig inkomsten aan over. Ze nemen geen contact met je op, ze kopen niets in je webshop, ze schrijven zich niet in voor je nieuwsbrief en het enige waar ze op klikken is de terugknop om je site te verlaten. Hoe komt dat?, vraag je jezelf af. Slecht nieuws: dat komt door jou. Omdat je dingen op je site hebt waarmee je bezoekers wegjaagt. Maar wees gerust: het is simpel op te lossen. Vermijd deze 10 fouten, dan zie je de conversie op je site binnen no-time stijgen.

Hoe weet je of bezoekers je website gelijk weer verlaten?

Dat zie je aan de gegevens in Google Analytics. Onder meer aan je bouncepercentage. Je bouncepercentage zegt iets over de hoeveelheid bezoekers die vertrokken zonder ook maar iets te doen op je site, zoals het doorklikken naar een andere pagina of het kopen van een product. Als je 1.000 bezoekers hebt en een bouncepercentage van 90, dan zijn 900 mensen vertrokken zonder ook maar iets te doen, behalve scrollen of lezen misschien.

Wat is een normale bouncepercentage? Dat verschilt per website. Als jij een bedrijfswebsite hebt en alleen diensten verleent, is een bouncepercentage van 26 tot 40 procent heel mooi. Tussen de 40 en 55 procent is gemiddeld. Heb jij een blog of een nieuwssite? Dan ligt het percentage veel hoger: 70 procent is volledig normaal. Dat komt omdat je na het lezen van een nieuwsbericht de informatie hebt die je wilde en verder niets nodig hebt.  

Je kunt vertrekkende websitebezoekers ook nog aan iets anders herkennen. Aan iets heel belangrijks: veel bezoekers, weinig klanten. Als je 10.000 bezoekers per maand hebt en er als ZZP’er maar een of twee klussen uithaalt, weet je dat je iets doet op je website dat potentiële klanten ervan weerhoudt van je te kopen.

10 redenen waarom bezoeker je website verlaten

1.     Je website heeft geen SSL-certificaat

Begint het adres van jouw website niet met https? Dan klikken mensen al weg, voordat ze überhaupt op je site terechtkomen. Browsers geven dan een waarschuwing dat je site niet veilig is. Dat schrikt af: je betrouwbaarheid daalt. Jouw potentiële klanten maken meteen rechtsomkeert.

Tip: als je je website host bij Siteground installeer een SSL-certificaat met een paar drukken op de knop.

Je browser waarschuwt je als een website geen https heeft.
(Je browser geeft een waarschuwing als een site geen SSL-certificaat heeft)

2.     Je website laadt traag

We hebben allemaal haast. Niet alleen in het echte leven, maar ook online. Daarbij zijn we ook nog eens verwend: we verwachten dat alles snel werkt. Dus seconden wachten tot jouw site laadt? Niemand heeft daar het geduld voor.

Hoe langer het duurt voordat je site laadt, hoe meer bezoekers je verliest. Kijk maar naar de BBC. Zij meldden dat zij bij elke seconde extra laadtijd 10 procent van hun bezoekers verliezen.

Je wilt dat je site in minder dan drie seconden laadt: dan al verlaten vier op de tien mensen je site. Meer dan dat kun je je niet veroorloven. Het beste is als je site binnen een seconde laadt, omdat bezoekers zich dan minder gestrest en meer in controle voelen.

3.     Je helpt mensen niet te vinden wat ze zoeken

Als eigenaar van een website heb je één taak: je moet het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om te vinden wat ze zoeken. Dat doe je onder meer door een duidelijk menu. Een die niet volgestouwd is met 40 verschillende opties.

En ja, met long-form-content (lange blogs) maak je Google in 2022 helemaal blij, maar je bezoekers lezen geen blogs van 20 minuten als ze een specifiek antwoord willen. Help ze het te vinden door bijvoorbeeld een inhoudsopgave in je blogpost op te nemen, zodat ze gelijk naar het juiste kopje gaan.

Onduidelijke call-to-actions helpen ook niet mee. Je moet jezelf zien als een gids: je helpt je bezoekers door te vertellen wat jij wilt dat ze doen. Bijvoorbeeld met knoppen waarop je neerzet: in winkelwagentje, download gratis ebook en abonneer nu.

Een duidelijke call to action maakt van bezoekers klanten
(Disney Plus heeft twee duidelijke call-to-actions: abonneer nu en bespaar op 12 maanden)

4.     Je gebruikt foto’s en afbeeldingen van slechte kwaliteit

Niets schreeuwt amateur als korrelige afbeeldingen en donkere foto’s op je site. Je wilt dat je site er professioneel uitziet: dat wekt vertrouwen. Het laat zien dat jij je bedrijf serieus neemt en geeft je bezoekers het gevoel dat ze bij jou goed zitten.

Plaats geen selfies en uitvergrootte of slecht belichtte afbeeldingen op je site. Huur in plaats daarvan een fotograaf in voor mooie foto’s of koop kwalitatieve stockafbeeldingen op het internet.

5.     Je teksten staan vol spelfouten

Een foutje moet kunnen toch? Je bent ook maar menselijk. Maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat die paar type- of spelfouten op je site ertoe leiden dat het vertrouwen in je website sterk daalt en jouw potentiële klanten negatiever denken tegenover jouw merk.

Je kunt het beste je teksten door iemand anders laten nakijken: die zit er minder dicht bovenop dan jij en spot fouten sneller.

6.     Je gebruikt een slider om belangrijke info te tonen

Kijk, ik snap het: sliders zien er heel mooi uit. Maar dat is het ook wel. Ze zijn totaal niet handig. Je dwingt je bezoekers te wachten op de volgende slide voor informatie en te klikken als ze terug willen naar een vorige slide. Daar heeft de gemiddelde bezoekers geen zin in. Die wil gelijk door kunnen.

Maak het je bezoeker makkelijk: laat belangrijke informatie gelijk zien.  

7.     Je teksten zijn niet leesbaar

Val niet voor de verleiding van leuke kleurtjes en sierlijke lettertypes: die maken je teksten onleesbaar. Zorg dat je kleuren kiest met een hoog contrast. Dat houdt in: donkere teksten met een lichte achtergrond of andersom. En kies een lettertype die simpel is, het liefst een sans-serif. Dat maakt je teksten zoveel makkelijk leesbaar.

Het slechte contrast maakt de knoppen onleesbaar
(Het paars op paars bij deze website maakt met name de knoppen onleesbaar)

8.     Je website is niet volledig afgestemd op mobiel

Is jouw website nog niet mobile responsive? Kom op zeg, dat kan echt niet meer. Gelukkig komt dat nog amper voor.

Toch ontwerpen webdesigners nog altijd websites eerst voor grote schermen, waarna ze aanpassingen maken zodat die ook geschikt is voor mobiel. Maar ook dat is in 2022 niet meer genoeg: meer mensen bezoeken je website via hun mobiel dan via hun computer, je mobiele ontwerp moet op één staan.

9.     Je blokkeert de doorgang met vervelende popups

Popups zijn geweldig voor conversie. Ik gebruik ze zelf ook. Om mijn bezoekers te vragen zich in te schrijven voor mijn nieuwsbrief bijvoorbeeld. Dat is niet erg, maar biedt dan wel meerwaarde aan je bezoeker: zorg dat het hen iets oplevert.

En alsjeblieft, wat je ook doet, maak je popup makkelijk om weg te klikken. Er is niets vervelender dan een website bezoeken en niks kunnen lezen, omdat je de pop-up niet wegkrijgt.

10.  Je site bevat links die het niet doen

Dan heb je een bezoeker die door wilt klikken, doet de link het niet. Dat is genoeg om jouw potentiële klant gek te laten worden. Check je site regelmatig op dode links en zorg altijd voor een omleiding (een redirect) als je een url verandert.

Even samenvatten

Trek je veel bezoekers, maar worden weinig daarvan klanten? En is de bouncepercentage in Google Analytics tussen de 56 en 70 procent of veel hoger? Dat zijn tekens dat je bezoekers wegjaagt op je site.

Bijvoorbeeld omdat je website traag is of geen SSL-certificaat (https) heeft, waardoor bezoekers gelijk rechtsomkeert maken. Of omdat je teksten onleesbaar zijn, vol spelfouten staan en je afbeeldingen van slechte kwaliteit zijn, waardoor je amateuristisch overkomt.

Wellicht maak je het jouw bezoekers wel lastig om te vinden wat ze zoeken met onduidelijke menu’s, uitgebreide sliders en niet-werkende links. Of vertrekken ze omdat ze belaagd worden met popups die ze niet weg kunnen klikken en omdat je website slecht te bekijken valt op mobiel.  

En nu?

Heb jij al een website, maar levert die je weinig klanten en inkomsten op? Ga dan na of je een of meer van bovenstaande fouten maakt. Én verbeter ze. Dan zie je je bouncepercentage dalen en je conversies stijgen.

Heb jij nog geen website, maar wil je er wel een laten maken? Een goede webdesigner en tekstschrijver weet wat je wel en wat je niet op je website moet zetten om bezoekers te trekken en ze vast te houden.

Gelukkig is die snel gevonden:

Ik ben er zo een.


10 fouten op je website waarmee je bezoekers wegjaagt en ze je site verlaten

Bewaar op Pinterest

Vond je dit een interessant artikel en wil je hem later nog eens terug lezen? Klik op de afbeelding en pin hem op Pinterest! Volg mij ook op Pinterest.

Disclaimer: Deze blogpost bevat mogelijk affiliate links naar producten of diensten van derden. Klik je op een link en koop je iets? Dan ontvang ik een commissie. Dat kost jou niets extra’s. Ik link alleen naar producten en diensten waarvan ik denk dat ze voor jou van toegevoegde waarde zijn.

Kayleigh - Tekstschrijver en webdesigner

Hi, mijn naam is Kayleigh

Ben jij een ondernemer in de beautybranche, tuin- en dierenbranche of de entertainmentwereld? Ik ben freelance webdesigner en tekstschrijver: ik help jou met je website, je webteksten en je blogs.

door | 1 maart, 2022

De nieuwste blogs

Tips voor een succesvolle site, ijzersterke webteksten en activerende blogs. Voor, tijdens en na het maken ervan.  

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zeg doei tegen je frustratie en hallo tegen mij

info@kayleighschouten.nl

Neem contact op

ayleigh Schouten - Freelance Tekstschrijver en Webdesigner

Adres

Tilanuslaan 2, 3705 VM Zeist

Email

Telefoonnummer

06-27620297