Iedereen en zijn moeder lijkt tegenwoordig online te ondernemen. En geef ze eens ongelijk. Een online onderneming heeft veel voordelen: je kunt het doen vanuit huis, je hoeft niet veel geld uit te geven om te beginnen, je bent altijd bereikbaar en je kunt er goed geld mee verdienen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, hoe start je een online bedrijf? Heel simpel: volg deze 10 stappen.
- 1. Kies een specifieke niche
- 2. Doe markt- en concurrentenonderzoek
- 3. Bepaal je ideale klant
- 4. Bedenk een verdienmodel
- 5. Bepaal je doelen
- 6. Werk aan je branding
- 7. Zorg dat je je producten en diensten kan leveren
- 8. Maak een website
- 9. Trek klanten aan via content marketing
- 10. Creëer een salesfunnel
- Even samenvatten
- Wat nu?
1. Kies een specifieke niche
Als je je in een niche bevindt biedt je producten of diensten aan die een probleem oplossen voor een specifieke groep mensen. Zie het als je specialiseren in iets.
Dan moet je denken aan een fysiotherapeut die groepstrainingen en behandelingen aanbiedt voor vrouwen die net bevallen zijn en weer in vorm willen komen. Of: aan een schoonheidsspecialiste die op haar website huidverzorging tips deelt en producten verkoopt speciaal voor volwassenen met seborroïsch eczeem.
Moet je je per se specialiseren? Nee. Waarom het slim is toch te doen? Als je je in een niche bevindt wordt je sneller een expert, je trekt eerder jouw ideale klanten aan, je kunt meer geld vragen en je raakt minder snel overweldigd. En dat zijn nog maar een paar van de voordelen.
2. Doe markt- en concurrentenonderzoek
Gokken levert je veel geld op als je geluk hebt. Maar hoe groot is de kans dat je de jackpot wint? Lang niet zo groot als de kans dat je blut het casino verlaat.
Bouw je bedrijf niet op aannames: doe onderzoek. Dan weet je zeker dat het je iets gaat opleveren. Ga na of er voldoende vraag is naar jouw producten of diensten, verdiep je in mogelijke klanten en kijk of er een gat is waar je in kunt springen. Dan weet je of jouw niche de juiste is.
Én vergeet je concurrenten niet: wat doen zij? En vooral: wat kun jij beter? Laat je niet afschrikken door alle mensen die hetzelfde idee hebben als jij: dat betekent alleen maar dat er veel vraag naar is.
3. Bepaal je ideale klant
Heb je marktonderzoek gedaan? Dan weet je wie jouw potentiële doelgroepen zijn. Dat betekent niet dat je die doelgroepen per se aan moet spreken. Dat is het voordeel van eigen baas zijn: je kiest je eigen klanten.
Wie uit de mogelijke doelgroepen is jouw ideale klant? Is het een man of een vrouw, hoe oud is hij of zij, wat zijn haar of zijn interesses, pijnpunten, dromen, hobby’s en waar bevindt hij of zij zich online?
Leer jouw ideale klant door en door kennen: schets een compleet beeld van hem of haar. Als jij je jouw ideale klant dan wilt aantrekken, weet je precies waar je moet zijn, wanneer je er moet zijn en wat je moet zeggen.
4. Bedenk een verdienmodel
Je begint geen bedrijf voor de lol: je wilt geld verdienen. Maar geld komt niet uit de lucht vallen. Of iemands portemonnee moet uit zijn of haar broekzak vallen tijdens een ritje in de achtbaan, terwijl jij precies op de juiste plek staat.
Maar hoe verdien je geld met je bedrijf? Dat kun je online op meerdere manieren: met affiliate marketing bijvoorbeeld, of door online cursussen aan te bieden, ebooks te verkopen, een webshop te beginnen of door templates te verkopen, om maar een paar dingen te noemen.
5. Bepaal je doelen
Als je niet weet waar je naartoe wilt, kun je de ideale route ernaartoe niet bepalen. Dwaal niet doelloos rond: zet een aantal doelen op een rij.
Wat wil je met je bedrijf bereiken? En ja, we dromen allemaal van een miljoenenomzet, maar wees realistisch. Stel haalbare doelen en stel doelen op zowel lange als korte termijn, zodat je niet ontmoedigd raakt.
Denk bij het stellen van doelen niet alleen maar aan geld. Ook het lanceren van een product, x aantal verkopen van je product of dienst, x aantal volgers op social media of x percentage tevreden klanten zijn mooie doelen. Je bepaalt zelf hoe succes er voor jou uitziet.
6. Werk aan je branding
Wil je professioneel overkomen met je online bedrijf? Dan moet je werken aan je branding. Oftewel: de uitstraling van jouw merk.
Denk onder meer aan: welke naam ga je je bedrijf geven, welke domeinnaam kies je, waar staat je bedrijf voor, op welke toon spreek je je doelgroep aan, wat is je logo, welke kleuren en welke lettertypes gebruik je en welke foto’s ga je gebruiken?
7. Zorg dat je je producten en diensten kan leveren
Je weet welke producten of diensten je wilt verkopen. Maar om ze te kunnen aanbieden aan je doelgroep, moet je wel iets doen. Een online cursus maakt zichzelf niet en de producten in je webshop belanden niet zomaar bij jou op de stoep om te verkopen.
Zorg dat je je belofte om te leveren aan je klant waar kunt maken: regel alles rondom je producten en diensten, voordat je ze verkoopt. Dan hoef je er niet achteraf gehaast achteraan.
8. Maak een website
Elke online onderneming heeft een website nodig. Zelfs als jij als ondernemer duizenden volgers op Instagram hebt. Je moet een platform hebben die volledig van jou is, waar jij niet jaagt op je doelgroep maar waar je doelgroep zelf naartoe komt, waar je je producten of diensten kunt verkopen zonder derde partij en waar je jaren mee vooruit kunt.
Zorg wel dat je een goedwerkende en gebruiksvriendelijke website maakt mét ijzersterke webteksten. Anders trek je geen bezoekers aan, je jaagt ze alleen maar weg.
Hulp nodig bij het maken van je website? Je hebt geluk: ik ben webdesigner Laat mij een WordPress website voor je bouwen waarmee je als ondernemer professioneel overkomt en talloze klanten scoort.
9. Trek klanten aan via content marketing
Je hebt je producten of diensten en je hebt je website, maar er mist nog één belangrijk ding: klanten. Die komen niet zomaar naar je toe, daar moet je moeite voor doen.
Lok ze met contentmarketing. Zorg niet alleen voor pakkende teksten op je website, maar ga ook wekelijks bloggen bijvoorbeeld. Als je regelmatig blogs plaatst die je goed afstemt op je doelgroep én op Google, komen potentiële klanten op ten duur vanzelf op je website terecht. Dit is hoe ik elke maand 20.000 unieke bezoekers naar mijn website Heb je HAAR weer trek.
Een andere manier om klanten te krijgen is om je doelgroep op te zoeken: op Instagram bijvoorbeeld of Pinterest.
Vind je het lastig goede webteksten te schrijven of wil je graag bloggen, maar weet je niet goed hoe? Laat mij je helpen. Ik ben naast websitebouwer ook tekstschrijver en schrijf met plezier je webteksten en blogs voor je.
10. Creëer een salesfunnel
Je hebt bezoekers op je website en volgers op je social media. Dat is leuk, maar hoe zorg je ervoor dat ze klanten worden? Dat doe je door een salesfunnel te creëren. Met een salesfunnel begeleidt je je doelgroep naar een aankoop.
Een voorbeeld:
- Je brengt je bedrijf en je producten of diensten onder de aandacht van je doelgroep. Door middel van contentmarketing of advertenties.
- Je biedt hen een weggever (lead magnet) aan, zodat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Denk aan een gratis ebook of training.
- Je promoot je (betaalde) aanbod in je weggever en je stuurt een reeks mails, waarin je je aanbod terug laat komen.
- Je doet een tijdelijk aanbod, zoals een kortingsactie. Zo speel je in op hun fear of missing out (FOMO), zodat je ze een zetje geeft om snel te kopen.
- Je doelgroep doet een aankoop. Jij blijft ze mailen, zodat ze nog een keer een aankoop doen.
Even samenvatten
Wil je graag je eigen online bedrijf starten? Volg dan deze tien stappen:
- Kies een specifieke niche – Los met producten of diensten een probleem op van een specifieke groep mensen
- Doe markt- en concurrentenonderzoek – Onderzoek of er voldoende vraag is binnen jouw niche en kijk hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten
- Bepaal je ideale klant – Schets een uitgebreid beeld van het soort klant dat je graag wilt aantrekken
- Bedenk een verdienmodel – Bepaal de manieren waarop je inkomen wilt genereren met je bedrijf
- Stel doelen – Ga na wat je wilt bereiken en stippel het pad ernaartoe uit
- Werk aan je branding – Geef je bedrijf een persoonlijkheid en denk na over zaken zoals een naam, domeinnaam, logo, kleuren en lettertypes
- Zorg dat je producten en diensten kan leveren – Maak je producten of diensten klaar om te verkopen
- Maak een professionele website – Zorg dat je potentiële klanten een goedwerkende website kunnen bezoeken die hen ervan overtuigt je dienst of product te kopen
- Trek klanten aan via contentmarketing – Ga bloggen en begeef je op de social media platformen waar jouw doelgroep zit
- Creëer een salesfunnel – Begeleid jouw doelgroep naar een aankoop door onder meer een weggever te maken, een nieuwsbrief te starten, een tijdelijk aanbod te doen en je klanten te mailen nadat ze iets gekocht hebben
Wat nu?
Neem de duik: doorloop de tien stappen en begin je eigen online bedrijf. Moet je eens zien hoe snel je succes boekt.
Loop je ergens op vast? Op het maken van je website of op het schrijven van je webteksten of blogs bijvoorbeeld? Of heb je alleen iemand nodig die even meekijkt met je? Aarzel niet en vraag mij om hulp.
Dat is echt niet erg.
Alleen maar slim.
Bewaar op Pinterest
Vond je dit een interessant artikel en wil je hem later nog eens terug lezen? Klik op de afbeelding en pin hem op Pinterest! Volg mij ook op Pinterest.
0 reacties