Je hebt een website, maar niemand bezoekt hem nog. Behalve je moeder dan en die ene oud-collega. Maar via Google? Niemand. Je las dat bloggen helpt om gevonden te worden in zoekmachines. Je weet over welk onderwerpen je wil bloggen, alleen dan de vraag: waar begin je? Wat moet je als eerste blog schrijven?
Welke blogs schrijf je als eerst?
Gidsartikelen.
Je doelgroep heeft een probleem en wil een oplossing. Jij weet welke stappen zij moeten nemen om van A naar B te komen. Jij gidst ze daar doorheen. Je legt de stappen uit: in een stappenplan.
Maar is het niet veel handiger voor elke stap een aparte blog te schrijven?
Ja. Dat is jouw volgende stap.
Zie je gids of je stappenplan als de samenvatting van al die blogs die je gaat schrijven. Oftewel: de korte versie.
Vervolgens pak je een van de stappen en schrijf je daar een aparte blog over. In die blog ga je de verdieping in.
Deze manier van blogposts schrijven is makkelijk, want zo weet je precies wat je volgende blog moet worden. Dat biedt houvast.
Is de blog over een van de stappen af? Dan voeg je de link ervan toe aan je gidsartikel. Dat doe je voor elk stap. Zo verbindt je je blogartikelen met elkaar. En dat vind niet alleen je lezer leuk. Ook Google.
Hoezo vindt Google het leuk als je je blogs aan elkaar linkt?
Google heeft geen flauw idee waar jij over blogt. Dat moet je hem vertellen. En dan helpt het als al je blogs te maken hebben met hetzelfde specifieke onderwerp en naar elkaar verwijzen.
Schrijf dus niet het ene moment over hoe je van volgers klanten maakt op Instagram en vervolgens over de wandeling op de Veluwe die je afgelopen zondag maakte. Dan raakt Google in de war: wat is precies jouw expertise?
Ik als lezer raak ook in de war: ik wil meer leren over hoe ik Instagram in kan zetten om klanten te werven, maar als jij me niet naar andere blogposts die daarover gaan verwijst, vertrek ik weer.
Blog rondom één onderwerp. En maak dat onderwerp heel specifiek. Zeker in het begin, dan maak je het Google, je lezers en jezelf makkelijk.
En zoektermen, moet je daar nog iets mee doen?
Ja, goed punt. Als je gevonden wilt worden in Google dan moet je altijd zoektermen verwerken in je blogs.
En niet zomaar wat random zoektermen. In het begin moet je je richten op long tail keywords.
Uh, wat voor keywords?
Long tail keywords. Oftewel: zoektermen met een lang staartje. Dat zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. In tegenstelling tot short tail keywords: zoektermen die bestaan uit een of twee woorden.
Een short tail keyword is bijvoorbeeld chocoladetaart recpept. Een long tail keyword is bijvoorbeeld chocoladetaart recept zonder suiker. Die laatste is specifiek en heeft een lager volume. Oftewel: minder mensen zoeken ernaar.
Maar je wilt toch juist een zoekterm gebruiken waar véél mensen op Googelen?
Ja, maar dat is iets waar je naartoe moet werken.
Als beginner rank je nooit op de eerste pagina van Google met zo’n zoekterm. Daar heb je veel te veel concurrentie voor: de moeilijkheidsgraad ligt te hoog. Als je een specifiekere zoekterm gebruikt, is de concurrentie meestal kleiner. De kans dat jij als beginner hoog in Google’s zoekresultaten komt is veel groter.
Hoewel weinig mensen zoeken op die term, zien die paar die het doen jouw blog op de eerste pagina. Dat in tegenstelling tot een enorme groep mensen die zoeken op een korte zoekterm met veel concurrentie en jouw blog niet zien omdat je ergens op pagina 41 van de zoekresultaten staat.
Tip: het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van een zoekterm kun je nagaan met een zoekwoordentool zoals Ahrefs en Ubersuggest. Daarmee kun je ook zoektermen genereren. Zit er een zoekterm tussen met een hoog zoekvolume, maar een lage moeilijkheidsgraad? Dan heb je goud in handen.
Laat me je een voorbeeld geven
In het begin richtte ik me met mijn website Heb je HAAR weer op de zoektermen haarverzorging en het al iets specifiekere haarverzorging tips. Maar mijn blogs werden niet gevonden op die termen. Ja, ergens op pagina 14. Ik kon niet opboksen tegen giganten zoals Etos en Kruidvat.

Ik begon me te richten op long tail keywords. Zoals haarverzorging tips voor lang haar. En daar rankte ik al snel voor op de eerste pagina. Net zoals voor haarverzorging tips voor vrouwen, voor vet haar, enzovoort.

Zie je dat ik lange zoektermen gebruik met korte zoektermen erin?
Dat doe ik niet voor niets. Daarmee bouw ik langzaam maar zeker meer autoriteit op voor die moeilijke korte zoektermen. Vandaag de dag sta ik dan ook op de eerste pagina van de zoekresultaten voor de term haarverzorging tips.

Wees dus slim: gebruik long tail keywords met short-tail keywords erin.
Om even samen te vatten
Begin je net met bloggen? Schrijf dan als eerst een gidsartikel, waarin je stap voor stap uitlegt hoe je doelgroep een probleem oplost. Schrijf vervolgens voor elke stap een uitgebreidere blogpost waar je dan naartoe linkt.
Baseer je blogposts op long tail keywords: zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Daar rank je als beginner sneller op. Gebruik long tail keywords waar short tail keywords (een of twee woorden) in verwerkt zitten waar je graag op gevonden wilt worden. Daar bouw je dan autoriteit voor op.
En nu?
Doe zoekwoordenonderzoek. Met een gratis tool zoals Ubersuggest, die je aan je Google Chrome browser kunt toevoegen.
Of met een betaalde tool zoals Ahrefs.
Die is duurder.
Maar ook een heel stuk beter.
0 reacties