Waarom je als ondernemer een website nodig hebt – zelfs als je 10.000 volgers op Instagram hebt

Heb je als ondernemer een website nodig in 2022?

Heb je in 2022 nog wel écht een website nodig? Is het niet veel beter om op TikTok, Instagram of op Facebook te zitten? Ik snap dat je dat denkt, want tegenwoordig draait alles om social media. Máár toch is het als ondernemer belangrijk om een website te hebben. Zelfs als je tienduizend volgers hebt op Instagram. Dit is waarom.

Waarom heb je een website nodig als je onderneemt?

Omdat een website je klanten oplevert. Tenminste, als je het goed aanpakt.

Het is een virtueel visitekaartje die je niet alleen afgeeft als iemand erom vraagt, maar die mensen ook uit zichzelf vinden. Omdat zij je website tegenkomen in Google’s zoekresultaten bijvoorbeeld.

Een website laat zien dat jij een professioneel bedrijf runt, overtuigt mensen ervan dat ze bij jou moeten zijn en geeft potentiële klanten een manier om 24/7 contact met je op te nemen.

Maar is Instagram niet beter dan een website?

Ik ga niet liegen: Instagram kan je veel klanten opleveren. Als je doelgroep daar zit tenminste. Maar zelfs als je tienduizend volgers hebt, is een website nog steeds onmisbaar.

Waarom? Omdat een website van jou is en je kan er alles mee doen wat je wilt. Je Instagram-account heb je slechts te leen.

Oftewel: Instagram bepaalt welke content je mag plaatsen en hoe die eruit moet zien, het bepaalt wie jouw posts ziet, het kan elk moment de spelregels veranderen en het kan morgen opeens besluiten jouw account te blokkeren. Dat laatste gebeurt vaker dan je denkt.

Een website is van jou en je kunt erop plaatsen wat je wilt: afbeeldingen, teksten, links, contactformulieren, online cursussen, een webshop vol producten, you name it. Oftewel: een site geeft je niet alleen onafhankelijkheid maar ook vrijheid om online te ondernemen op jouw manier.

Op social media trek je aan mensen, met een website trek je mensen aan

Op social media schreeuw je in de menigte in de hoop je doelgroep te bereiken. En je moet blijven schreeuwen, want een social media bericht heeft een korte levensduur. Na 48 uur ziet niemand jouw post nog op Instagram, of ze moeten er naar zoeken op je grid. Maar wie doet dat nou?

Met een website is het anders. Daar trek je mensen mee aan. Omdat ze op zoek zijn naar een psycholoog en Google weet dat jij een psycholoog bent die bij hen in de buurt zit bijvoorbeeld. Of omdat jij blogt over problemen die jouw doelgroep ervaart. Als zij dan op zoek gaan naar een oplossing via Google komen ze bij jouw site terecht. En dan heb je gelijk zeer geïnteresseerde potentiële klanten die je alleen nog maar een klein zetje hoeft te geven.

Je website is er over tien jaar nog als je dat wilt

Het social media platform waar je nu met je bedrijf op zit blijft niet voor eeuwig zo populair. Kijk maar naar Hyves. In 2005 gebruikten zoveel mensen Hyves dat de website het aantal bezoekers niet eens aan kon. En vijf jaar later zat niemand er nog op: het hield op te bestaan.

Je ziet het ook gebeuren met Facebook. Die probeert met Groepen nog relevant te blijven. Maar elk jaar gebruiken minder mensen het platform. Niet voor niets nam het bedrijf achter Facebook jaren terug Instagram over.

Het kan lang duren, maar dat het gebeurt is zeker: je doelgroep gaat zich verplaatsen naar een ander social media platform. En dan moet jij weer helemaal opnieuw beginnen.

Je website verliest zijn waarde voor je doelgroep niet en verdwijnt ook niet zomaar. Of je moet de rekeningen voor je hosting niet betalen. Websites zijn er al net zolang als ik besta: sinds 1991. Ook over tien jaar kun je er nog mensen naar verwijzen. En ook dan vinden potentiële klanten hun weg nog naar jouw site via Google.

En wat als je verder niets online doet? Heb je een website nodig als je een offline winkel hebt?

Als je het aan mijn fysiotherapeut vraagt, dan is het antwoord ja. Dat weet ik, omdat ik het aan haar vroeg: Hoe komen klanten nou eigenlijk bij jou terecht?

De meeste van haar klanten kreeg ze, omdat hun huisarts ze doorverwees. En de rest, zo’n een-derde kwam via haar site bij haar terecht omdat ze zochten op fysiotherapeut Zeist. Maar, zo vertelde ze, zelfs de klanten die naar haar doorverwezen waren keken eerst even op haar website om er zeker van te zijn dat ze een goede fysiotherapeut was. En pas daarna maakten ze een afspraak.

Mensen googelen tegenwoordig voor elk wissewasje. Elke seconde worden er wereldwijd 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd. Ook die te maken hebben met jouw bedrijf. En door daarop in te spelen met een website lok je online klanten naar jouw offline winkel.

Maar heeft het dan wel zin om social media in te zetten?

Jazeker wel. Ik zeg niet dat je per se of een website óf social media. Het is goed om ook Instagram, Facebook of een ander platform te gebruiken naast je website. Daar trek je extra klanten mee aan en je bouwt er een relatie mee op met je doelgroep.

Maar zet niet álleen maar in op social media. Want dan wed je op een paard dat niet van jou is in een wedstrijd waarbij een derde partij de spelregels steeds verandert. Met een website heb jij de touwtjes in handen.

Om even samen te vatten

Wil jij dat mensen jou als ondernemer serieus nemen? Wil je dat potentiële klanten vertrouwen in je krijgen en jou als expert zien? Wil je content kunnen plaatsen zonder beperkingen en wil jij een platform hebben waar je 100% de controle over hebt? Dan heb jij een website nodig.

En ja, ook als je voldoende klanten binnenhaalt via social media. Want je social media account is niet van jou, die heb je te leen.

Wat nu?

Doe jezelf een plezier, zorg dat je als ondernemer een website hebt. Al is het maar een simpele.

Weet je niet goed hoe je een site maakt? Ik doe het graag voor je. Dan houd jij tijd over voor andere dingen.

Voor social media bijvoorbeeld.  


Waarom heb je als ondernemer een website nodig?

Bewaar op Pinterest

Vond je dit een interessant artikel en wil je hem later nog eens terug lezen? Klik op de afbeelding en pin hem op Pinterest! Volg mij ook op Pinterest.

Disclaimer: Deze blogpost bevat mogelijk affiliate links naar producten of diensten van derden. Klik je op een link en koop je iets? Dan ontvang ik een commissie. Dat kost jou niets extra’s. Ik link alleen naar producten en diensten waarvan ik denk dat ze voor jou van toegevoegde waarde zijn.

Kayleigh - Tekstschrijver en webdesigner

Hi, mijn naam is Kayleigh

Ben jij een ondernemer in de beautybranche, tuin- en dierenbranche of de entertainmentwereld? Ik ben freelance webdesigner en tekstschrijver: ik help jou met je website, je webteksten en je blogs.

door | 21 januari, 2022

De nieuwste blogs

Tips voor een succesvolle site, ijzersterke webteksten en activerende blogs. Voor, tijdens en na het maken ervan.  

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zeg doei tegen je frustratie en hallo tegen mij

info@kayleighschouten.nl

Neem contact op

ayleigh Schouten - Freelance Tekstschrijver en Webdesigner

Adres

Tilanuslaan 2, 3705 VM Zeist

Email

Telefoonnummer

06-27620297