Je website is af of in de maak. Nu de teksten nog. Maar een goede webtekst schrijven? Dat is een flinke uitdaging. Wat moet er eigenlijk in staan? Je hebt de eerste drie zinnen nu al tien keer herschreven. Voordat je het weet ben je wel uren, maar nog geen steek verder. Geen nood: neem een stap terug. Beantwoord eerst deze zeven vragen. Dan schrijven je webteksten zich vanzelf. Nou ja, bijna dan.
Waar komt de tekst?
Je weet waar je tekst komt: op je website. Maar waar precies? Op je homepage, op je dienstenpagina of op je over mij-pagina? Dat bepaalt hoe lang je tekst moet worden én wat je erin moet zetten. Een tekst op je dienstenpagina is bijvoorbeeld veel langer dan een introductietekst op je homepage.
Wat verkoop je in je tekst?
Dat is simpel, toch? Gewoon je dienst of je product. Wat als ik je vertel dat het daar niet om gaat?
Wat je verkoopt is een oplossing voor een probleem dat jouw doelgroep heeft. Een timmerman heeft bijvoorbeeld geen boor van 10 millimeter nodig, maar een gat van 10 millimeter. Hij koopt een boor om dat gat te maken. En stel: jij bent een relatiecoach zonder klanten. Je besluit een Instagramcursus te kopen. Dat doe je niet omdat je het leuk vindt cursussen te volgen, maar omdat het je helpt klanten via Instagram te scoren.
Bekijk wat je verkoopt altijd vanuit het oogpunt van je doelgroep, niet vanuit dat van jezelf. Wat vinden zij het belangrijkst? Zet dat in je tekst.
Aan wie verkoop je het?
Voordat je iets kunt verkopen, moet je weten aan wie je verkoopt.
Waarom? Omdat een mannelijke bouwvakker van eind vijftig zich om heel andere dingen druk maakt dan een een-en-twintigjarige vrouw die net haar opleiding Communicatie afgerond heeft. Je moet ze verschillend aanspreken als je ze wilt overtuigen.
Zorg dat je je doelgroep door en door kent. Hoe oud zijn ze, zijn het mannen of vrouwen, wat doen ze voor werk? Maar ook: wat zijn hun overtuigingen, hun motivaties en wat zijn hun angsten?
Waarom moeten ze het kopen?
Niets is erger dan potentiële klanten die het niets kan schelen. Je moet ze overtuigen dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Anders doen ze niets. Hoe je ze overtuigt? Door ze redenen te geven.
Is jouw product of dienst groter, sneller, mooier, veiliger? Laat het mannen zich mannelijker voelen, jonge vrouwen veiliger of vrouwelijke ondernemers zelfverzekerder? Helpt het je doelgroep tijd te besparen?
Zet alle redenen voor jezelf op een rij van meest tot minst belangrijke en speel er met je tekst op in.
Wie is je concurrentie?
Je bent niet de enige met deze dienst of product. Dat weet jouw doelgroep ook. Zij willen weten waarom ze voor jou moeten kiezen in plaats van je concurrent. Dan moet je wel weten wat je concurrent doet.
Vergelijk jouw product of dienst met dat van je vijf grootste concurrenten. Kijk vervolgens naar de verschillen die belangrijk zijn voor jouw doelgroep.
Wat is het belangrijkste punt dat je wilt overdragen?
Je bent enthousiast over wat je te bieden hebt. Je wilt er zoveel mogelijk over vertellen. Maar de vraag is: moet je dat willen? Je kunt een tekst op je website zo lang maken als je wilt, maar je lezer heeft maar weinig geduld.
Beperk je tekst tot de belangrijkste punten. Bedenk voor jezelf: als mijn doelgroep één ding zou moeten weten na het lezen van mijn tekst, wat zou dat dan zijn?
Wat wil je dat de lezer doet?
Als ondernemer zijn er leukere dingen dan webteksten schrijven. Je doet het niet zomaar: het moet wel iets opleveren. Vraag jezelf af: wat wil je doet jouw lezer doet?
Wil je dat hij of zij naar je winkel komt en je product koopt, wil je dat je lezer contact met je opneemt via de mail of dat hij zich inschrijft voor je nieuwsbrief via het aanmeldformulier op je website?
Wat als je jouw lezers niets wilt verkopen, maar ze alleen wilt informeren? Ook dan kan je je lezer aanzetten tot actie. Het geleerde in de praktijk te brengen bijvoorbeeld. Zoals: Ga een halfuurtje voor je raam zitten en kijk hoeveel vogels jij herkent. Of: Beantwoord alle zeven vragen en verwerk de antwoorden in je tekst.
Even samenvatten
Vind je het lastig om teksten voor je website te schrijven? Beantwoord dan deze vragen:
- Waar op je website komt de tekst?
- Wat verkoop je precies in de tekst? Welke dienst of product? Welk probleem lost het op?
- Aan wie verkoop je? Wie is je doelgroep en wat voor soort mensen zijn dat?
- Waarom moet je doelgroep jouw product of dienst kopen? Wat levert het hen op?
- Wie is jouw concurrentie en waarom is jouw product of dienst beter?
- Wat is het belangrijkste dat jouw doelgroep moet weten na het lezen van je tekst?
- Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je tekst?
En nu?
Heb je alle vragen beantwoord? Dan weet je wat er in je tekst moet. De volgende stap is je tekst schrijven.
Ben je klaar maar twijfel je of het goed genoeg is? Huur mij in als tekstcorrector, dan loop ik hem na op fouten en verbeter ik je tekst waar nodig.
Wil het nou helemaal niet lukken? Laat mij het voor je doen. Ik schrijf je webteksten, dan hoef jij ze alleen nog maar te publiceren. En zelfs dat kan ik voor je doen als je wilt.
Bewaar op Pinterest
Vond je dit een interessant artikel en wil je hem later nog eens terug lezen? Klik op de afbeelding en pin hem op Pinterest! Volg mij ook op Pinterest.
0 reacties